Principiul vaselor comunicante în storytelling

O dimineață tihnită de vacanță de iarnă. Din soiul acelora în care cobori la micul dejun în pijama și în aer plutește relaxare și drag... Fulgii se rostogolesc în bolul de sticlă, lingura e pregătită. Dau să torn laptele când...- Stai! Vreau să-ți citesc ceva - spune o voce plină de neastâmpăr. Și Adela îmi și înhață cutia de lapte din față. Și cuvintele încep să se rostogolească pline de zvâc și de nerăbdare. Îmi citește grăbit, dar pune și intonație în ce aud. :)

Rețetă de pompier Se ia un copil și se pune să sufle cu forță în lumânările de pe tort, până nu mai rămâne niciuna aprinsă. I se pune pe cap cea mai frumoasă caschetă roșie de mers cu bicicleta, peste care mama și tata adaugă o linguriță de energie și două de curaj. Când merge cu bicicleta în parc, copilul are întotdeauna grijă să-și umple bine sticluța cu lapte Fulga rece, în caz că i se face sete și se cațără prin toți pomii ca să salveze puii de pisică rătăciți. Vara când e arșița mai mare, micuțul pompier se lasă în grădină, unde mânuiește cu dexteritate furtunul cu apă, răcorindu-și toți amicii înfierbântați.Mama îl ia apoi și îl usucă cu o pelerină (din pătură sau prosop), dându-i un pupic magic pe frunte. Se dă la școală și după cel puțin 12 ani, micul erou care salva cu succes toate pisicuțele din copaci, va deveni, în sfârșit, un mare erou care va salva oameni.

Zâmbesc, o căldură moale îmi curge prin vene. Semn că povestea Fulga, în combinație cu vocea Adelei, m-a atins. E touchdown. Emoție.

De fapt, povestea de marketing și povestea din public speaking funcționează... similar cu mecanism. Diferă doar ceea ce se întâmplă la sfârșit. Și funcționează pe bază de emoție și pe PRINCIPIUL VASELOR COMUNICANTE. 

Adică? Hai să vedem! Ce spune principiul vaselor comunicante?

Nivelul lichidului într-un sistem de vase comunicante este acelaşi indiferent de numărul, forma şi dimensiunea vaselor. Adică dacă punem lichid într-un vas de forma unui U, lichidul se va plasa la același nivel orizontal în ambele  părți ale U-ului. 

Ce legătură are asta cu storytelling, cu povestea de marketing și cu emoția care tocmai a marcat un touchdown? Sau cu povestea din public speaking?

Povestea pe care o spune un produs, povestea de marketing care vinde, funcționează asemănător vaselor comunicante. Egalizează valoarea materială a produsului cu valoarea emoțională atașată prin povestea de marketing. Valoarea materială percepută a produsului crește atunci când îi este atașată o valoare simbolică (atunci când produsul îți declanșează o emoție specifică).Uite și un exemplu bun de la NIKE - What are girls made of?

E atât de bună încât la fiecare pas pe care îl faci încălțat în perechea de adidași Nike, simți vibrând în interiorul ființei tale puterea emoțională a ideilor de aici (asta... dacă ești fată).

Într-un mod similar, povestea care ilustrează un concept (care transmite o idee cheie în public speaking) egalizează valoarea puterii logice a acestei idei cu puterea emoțională a metaforei poveștii. Valoarea acestei idei se intensifică prin emoția ce curge în poveste.

Uite, de exemplu, o poveste care aduce emoție în mesaj - POVESTEA STAY HUNGRY, STAY FOOLISH a lui Steve Jobs. O poveste al cărei mesaj te pătrunde și îți rămâne întipărit tocmai prin puterea emoției.

Rezultatele se măsoară diferit. Dacă la povestea de public speaking rezultatul pozitiv este memorabilitatea conceptului sau “ a lua la purtător”, a reține ideea-concept (gravată în memorie prin neurotransmițători), la povestea produsului, rezultatul pozitiv este a lua fizic produsul în schimbul unei anumite sume de bani.

Deschizi portmoneul. Sau deschizi mintea. Pe baza unui trigger simbol-emoție. 

Apelul la emoție este foarte puternic. Atunci când declanșezi emoția înăuntrul ascultătorilor tăi, îi încurajezi să se identifice cu mesajul tău la nivel visceral, făcând bypass filtrului intelectual, depășind logica, depășind bariera scepticismului.

Cum faci asta într-o poveste personală? Frumusețea și emoția autentică a poveștii personale stau în vulnerabilitate.

Cu drag,

Previous
Previous

Poveste de iarnă

Next
Next

Conectarea și detonatorul emoțional