Haina se croiește după măsurători, povestea după audiență
[vc_row][vc_column][vc_column_text]În urmă cu doar câteva săptămâni, îmi plimbam pașii în pădurea ecuatorială şi am dat cu ochii de ea:- Să îi spunem Green!"Admirabil costum de frunze" mi-am spus și am declanșat rapid butonul camerei foto. Acum imaginați-vă că Green își odihnește trupul zvelt pe ramura înfrunzită a unui copac: ochiul uman sau cel al camerei foto cu greu ar mai putea să o distingă de mediu.Green mi-a transmis o idee: "Povestea poate învăța din arta camuflajului natural." :)Povestea e mediul ce transmite mesajul. Și dacă e bine spusă, îl face pe ascultător să se confunde cu mediul, să simtă "și eu la fel", să se transpună în aceeași culoare și formă a emoțiilor cu cel care povestește, să se dizolve în poveste pentru ca la sfârșit, să se regăsească îmbogățit sufletește și intelectual. Între povestitor și ascultător se produce acea conectare-sincronizare pe care neurologii au demonstrat-o științific cu ajutorul testelor RMN: povestitorul și ascultătorul activează aceleași zone cerebrale pe parcursul poveștii, efect produs prin activarea neuronilor oglindă (studiul realizat la Institutul de Neuroștiințe al Universității din Princeton de către Greg J. Stephens, Lauren J. Silbert și Uri Hassonc în 2010)O poveste bună, rostită pe scenă în public, începe și se sfârșește cu LINIȘTE. Începe și se sfârșește prin A ASCULTA. Începe înainte de a păși în fața oamenilor, prin A-ȚI CUNOAȘTE AUDIENȚA, și se sfârșește după ultimele aplauze, prin FEEDBACK - pentru că povestea merge mai departe... Amândouă te ajută să îți modelezi și să îţi cizelezi povestea pentru a avea un impact mai mare atunci când o transmiți.CINE SUNT CEI CĂRORA LE POVESTEȘTI? Dincolo de datele DEMOGRAFICE (vârstă, sex, familie, job, zonă geografică), încearcă să ÎI CUNOȘTI LA NIVEL PERSONAL. Ce le stârnește emoție? Ce le face inima să bată mai repede? Ce dorințe și ce aspirații au? Ce temeri au, ce îi ține treji noaptea? Pentru ca povestea ta să îi facă să rezoneze, să se regăsească, să empatizeze cu conținutul ei, e nevoie ca mai întâi tu să empatizezi cu ei, să îți imaginezi cum se vede lumea prin ochii lor. Empatia alimentează procesul creator și face ca între cel care rostește povestea și cel care o ascultă să dispară limita și să survină conectarea.Poți să le trimiți întrebările tale într-un CHESTIONAR înainte de prezentare. Scopul e să duci comunicarea la un nivel cât mai PERSONAL și să îi faci pe EI SĂ DEVINĂ EROUL POVEȘTII TALE.În funcție de ce audiență ai în față, poți hotărî CE PARTE A POVEȘTII TALE ACCENTUEZI pentru a CREA UN TEREN COMUN CU AUDIENȚA, un teren pe care să pașească în siguranță și să îl simtă "al lor."De exemplu:Ești un antreprenor de succes care a învins multe greutăți la început, a pornit de la zero în niște condiții foarte dificile, neavând nici măcar un acoperiș deasupra capului. Povestea ta personală va fi prezentată în fața a două audiențe diferite:Audiența 1- clubul tinerilor antreprenoriAudiența 2- clubul oamenilor de afaceri milionariAi putea să o spui exact la fel.Sau ai putea să accentuezi părți diferite pentru fiecare public:- mai mult partea de început (lupta cu greutățile, determinarea, voința neclintită) în clubul tinerilor antreprenori, pentru că aici este zona în care se regăsesc, succesul tău transmițând încredere că și ei pot să îl atingă.- mai mult reușita, succesul antreprenorial și obiectivele mari de viitor în fața oamenilor de afaceri milionari, pentru că este zona în care ei se vor regăsi mai bine.Atunci când povestea ta reușește să se situeze la intersecția dintre CE ÎȘI DOREȘTE PUBLICUL și CE ARE NEVOIE, se întâmplă ceva magic. Ceva puternic. Ceva care îi face să meargă până la capăt și să absoarbă conținutul emoțional și moral al poveștii.E ca și când ai avea puterea să dai unui copil broccoli plin de vitamine (CE ARE NEVOIE) cu gust de ciocolata (CE ÎȘI DOREȘTE). L-ar mânca zâmbind. :)Povestea ta le poate îmbina și poate oferi oamenilor:- CE ÎȘI DORESC - să îi captiveze, să le stârnească curiozitatea, să îi incite, să le atingă simțurile și să le declanșeze emoție.- CE AU NEVOIE - transfer de curaj și încredere, exemplul lui "se poate", o altă perspectivă pe care să fie deschiși să o adopte, o înțelegere mai ușoară... și lista poate continua.Un exemplu:- povestea folosită în educație la o oră de biologie, cu audiența formată din elevi de 13 ani, îmbină fericit CE AU NEVOIE cei care o ascultă (să înțeleagă ușor conceptul) cu CE ÎȘI DORESC (să fie distractivă, nu serioasă, iar ei să se simtă bine).
Povestea e O HAINĂ CROITĂ DIN GÂNDURI. Atunci când îi place audienței, ea nu va ezita să "o probeze". Atunci când e croită pe măsurile ei, când i se potrivește, ea nu va ezita "să o ia acasă".
Leave out the jargon, leave out the seriousness, make it fun, make me care! How should you start? Listen! Let me tell you a story!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]