Care e DE CE-ul din spatele poveștii pe care tu o spui într-o prezentare?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

În discursul TED "How great leaders inspire action", Simon Sinek spune că modul în care comunică liderii inspiraționali și marile organizații ale lumii începe din interior, de la DE CE.

DE CEȘi poveștile bune rostite pe scenă au în spate un DE CE - un scop și o strategie. Acest DE CE se vede însă diferit din locuri diferite.De pe scaunul destinat publicului, strategia din spatele poveștii celui de pe scenă este invizibilă.Cu cât povestea e mai bine croită, mai adevărată (retrăită atunci când e rostită), cu atât cei care o ascultă și se conectează cu ea o simt mai palpabilă, sunt absorbiți în interiorul ei și o receptează prin toate simțurile și cu mintea relaxată.Mintea se relaxează. Emoția e atinsă. Ideea mesaj a poveştii e uşor preluată înăuntrul minții și asociată cu emoția simțită. Ansamblul idee-emoție este ancorat puternic. Mesajul poveștii e însușit și crește pe baza experienței personale a celui ce ascultă. Așa cum pe suprafața liniștită a unei ape, atingerea formează cercuri care se lărgesc din ce în ce mai mult.pexels-photo-24733Cu cât strategia e mai puțin evidentă ochiului, urechii, minții și inimii celor din sală, cu atât efectul e mai intens. Şi sensul se dezvăluie abia la sfârșit.De pe scenă, sau privind din intenția speakerului, strategia din spatele poveștii este elementul structural care îi dă eficiență. Spui o poveste ca să:- convingi, aducând un punct de vedere mai aproape de oameni- introduci o idee sau un argumentînveți publicul ceva (un concept, o tehnică)- vinzi un produs- modifici o perspectivă- strângi fonduri pentru o cauză bunăPovestea este un mijloc excelent pentru că, pe lângă mesaj, transportă emoție. Iar emoția este motorul pentru acțiune. Este energia în mișcare (e-motion).Atunci când gândești planul unei prezentări în public și introduci o poveste, ea are un rol. Se mulează pe structura discursului și vine să demonstreze sau să exemplifice o idee, un concept.În ce mod?Pentru mai multă claritate, îți ofer două exemple de poveste (folosită în prezentări) al căror rol sau scop îl explică chiar cei care le spun.Primul este povestea puloverului ca metaforă a conexiunii (primele 2 minute şi 30 secunde din film).Al doilea este povestea conceptului transmis în poveste similar cu medicamentul ascuns în unt de arahide.[video width="480" height="360" mp4="https://www.storypoint.ro/wp-content/uploads/2016/08/Using-Storytelling-to-Make-a-Point-Doug-Stevenson-YouTube.mp4"][/video]Cum poți insera într-un discurs o poveste cu scop?- fie având clare în minte tema speech-ului și conceptul de care legi povestea - mergi în experiențele tale trecute la "vânătoare de momente memorabile" și găsești unul relevant ce poate fi un bun miez de poveste. Și o construiești, o aduci la viață pentru a servi argumentul sau conceptul pe care îl prezinți.- fie atunci când trăiești o experiență care îți transmite un mesaj și poate fi un bun nucleu de poveste, iei această poveste ca sursă de inspirație și gândești conceptele speech-ului în jurul ei.Poți porni de la o temă, poți porni de la o poveste. Important este ca ele să se susțină reciproc.Pentru că atunci când povestea dintr-un discurs nu învelește în emoție și atmosferă o idee importantă, când povestea scapă ideea, efectul e incomplet. E ca atunci când de ziua ta primești o cutie frumoasă legată cu panglică, ești curios și nerăbdător, o deschizi, înăuntru e o altă cutie mai mică la fel de frumoasă, o deschizi atent și găsești o altă cutie frumoasă și înăuntru... nimic... adevăratul cadou era în altă parte.Învelește ideea în poveste! Găsește un DE CE bun pentru poveștile tale! Efectul va fi inspirațional.

Cei care încep cu DE CE, au abilitatea de a îi inspira pe cei din jur. (Simon Sinek)

Cu drag,

Previous
Previous

Atmosfera ca moodboard pentru poveste

Next
Next

Haina se croiește după măsurători, povestea după audiență