Ancora și anti-ancora în storytelling
Ancora- ce rol are în storytelling?Știi că atunci când cumperi o sticlă de parfum, magazinele îți oferă, de obicei, gratuit o mostră din altul? E modul lor de a promova produsele - un fel de test for yourself, dar cu durată mai lungă decât simpla folosire a testerului în magazin. Și e varianta mai personalizată - folosești parfumul respectiv nu pe o fâșie de carton, ci “pe pielea ta”, unde mirosul capătă individualitate datorită Ph-ului pielii...Ei bine, tocmai primisem o mostră de 2ml de parfum - Flora by Gucci - şi habar n-aveam cum miroase... Dar m-am hotărât să-i dau o șansă și fiindcă era foarte mic l-am pus în geanta de sală. Era foarte la îndemână, perfect de folosit după duș. Așa că a urmat un tipar - în fiecare săptămână, de 2 ori pe săptămână - AEROBIC - DUȘ - AROMĂ DE FLORA BY GUCCI.
Ce crezi că s-a-ntâmplat mai departe?S-a terminat parfumul. Da, adevărat… dar voiam să zic mai mult decât atât. Azi… îl am în sertarul de la noptieră. Și nu e neapărat genul de parfum care m-ar fi atras și mi-ar fi “vorbit” de pe raft, pe care l-aș fi ales dând o raită de shopping în magazine. Am ales totuși să-l cumpăr.De ce? Pentru că acum îmi spune ceva. Ceva ce nu putea să-mi spună direct de pe raft. AEROBIC - DUȘ - AROMĂ DE FLORA BY GUCCI.Știi starea de bine pe care o ai la sfârșitul efortului fizic de 1 oră? La mine e o combinație de oboseală musculară, energie vibrând în interior și liniște… E ceva la care îți spui:- Mai vreau din asta!De fapt, asocierea repetată a pus semnul egal între mirosul de Flora by Gucci și starea interioară de după aerobic. Mirosul îmi spunea "oboseală musculară, energie vibrând în interior și liniște… " Mirosul devenise una cu starea. Dar nu despre parfumuri vreau să vorbesc cu tine în acest articol, ci despre ancore (adică despre ce devenise parfumul între timp pentru mine).
ANCORA ÎN NLP
Ancorele reprezintă unul dintre cele mai faimoase concepte ale programării neurolingvistice (NLP). Ce înseamnă?Două evenimente puse cap la cap în mintea unei persoane, pentru ca atunci când unul din evenimente se întâmplă, cel de-al doilea să fie amintit în subconștient.Ancora este folosirea unui stimul extern (sunet, imagine, miros, gust, atingere) pentru a produce un același răspuns intern – al tău propriu sau al celorlați.De exemplu parfumul meu și starea de bine de după sport. Sau clopoțelul lui Pavlov și starea de foame (inclusiv creșterea cantității de salivă) a câinelui.Ancora însă poate fi un instrument foarte eficace în “mâinile” (fie vorba-ntre noi, și în "picioarele" și "gura") unui public speaker. :)În 3 modalități: ancora-gest, ancora-folosire a spațiului scenei, ancora-replică.
Ce este ANCORA ÎN PUBLIC SPEAKING ȘI STORYTELLING?
Simplu spus, atunci când ești pe scenă ancora este crearea unei reacții stimul-răspuns. O folosire repetată a ceva (a unui gest, a spațiului scenei, a unei replici) cu asocierea unei stări sau emoții.Formula matematică ar fi ANCORA = REPETIȚIE -> ACEEAȘI STARE
Folosirea spațiului scenei
Într-un discurs poveste poți ancora diferite părți ale poveștii în diferite părți ale scenei. E nevoie însă să fii consecvent. Să onorezi locația.De exemplu dacă în partea stângă a scenei, din perspectiva publicului, ai plasat conversația inițială cu bunica ta, ai desfășurat apoi povestea, ai revenit în aceeași parte pentru a doua conversație cu bunica și apoi, la sfârșit mergi din nou în aceeași locație conversând… cu publicul, acesta s-ar putea să fie contrariat. Să își spună ceva de genul:- Ce naiba! Ăla era locul bunicii. Tocmai ai îmbrâncit-o pe bunica de-a ieșit afară de pe scenă. :)Poți folosi ancora spațială prin delimitarea zonei de pe scenă în care vorbești despre dificultăți și lupta de a le depăși (partea stângă a ascultătorilor) de zona scenei în care vorbești despre toate rezultatele bune obținute (partea dreaptă a ascultătorilor). Iar mesajul central e livrat, de obicei, din mijlocul scenei. O astfel de folosire a scenei îți oferă ocazia de a întări emoția diferită, asociată fiecărei zone de scenă.
Gest
Poți folosi un anume gest pentru a ancora un răspuns emoțional specific al publicului (entuziasm, atenție, zâmbet) și apoi simplul gest să declanșeze emoția.
Replică
Bănuiesc că și tu, la fel ca mine, îți dorești ca la finalul discursului sau al poveștii pe care o spui pe scenă oamenii să ia la purtător mesajul. Să le rămână. Și chiar să îl aplice. Dacă nu reușeșc să-și aducă aminte nimic din ce le-am vorbit, ce rost ar mai avea? Și pentru ca mesajul nostru să rămână puternic “ancorat” în cei care te ascultă, ancora-mesaj este o tehnică excelentă pe care o poți folosi. Ce este ea?Un mesaj repetat și ranforsat care înglobează o idee cheie. Dar nu e o repetiție seacă, monotonă și colțuroasă ca repetiția blocurilor comuniste copiate la indigo. E o repetiție a unei idei cuplată sau împachetată în emoție. O repetiție care ajută publicul să rețină mesajul. Marchează cuvintele. Le imprimă forță.Uneori însuși titlul tău poate fi ancora-mesaj (e structura circulară completă - începi și termini cu mesajul ancoră). Funcționează foarte bine atâta vreme cât nu dezvăluie de la început sensul mesajului cheie, ci păstrează surpriza și chiar stârnește o ridicare mirată din sprăncene de tipul “oare ce vrea să zică de fapt?”. Iar răspunsul se construiește treptat, e intuit pe parcurs și revelat la final.Hai să vedem o poveste-discurs care folosește extraordinar ancorele... și anti-ancora. Inclusiv ancora-titlu-mesaj. E povestea lui Dananjaya Hettiarachchi - I see something, cu care a câștigat campionatul mondial de public speaking din 2014. [embed]https://youtu.be/bbz2boNSeL0[/embed]
Ce tipuri de ancore și anti-ancore ai descoperit?Uite ce am remarcat eu:
- combinația între ancora spațială și ancora replicăPlasează în locații diferite din scenă conversațiile cu mama, respectiv cu tata, și le introduce prin repetarea aceleiași replici umoristice care stârnește zâmbet și relaxare în public. Care?- put them all together, you get my mum - în locul discuției cu mama- put them all together, you get my dad - în locul discuției cu tata- ancora titlu și ancora replicăSunt de fapt mesajul central al discursului-poveste. Cu mențiunea că titlul este scurtat la jumătate din replică și este îmbrăcat în curiozitate și suspans...Mesajul central - I see something in you, but I don’t know what it is - are 4 rostiri însoțite de emoție, în 4 contexte diferite.Apare în:- discuția cu Sam- discuția cu tipul din Toastmasters- conversația nocturnă cu soția lui (cu un mic twist, sub formă de întrebare de data asta)- cuvintele mesaj adresate de el către publicEmoția e în crescendo - a doua rostire e mai emoționantă decât prima - și pe măsură ce apar în poveste, emoția se sudează din ce în ce mai tare de replică.- anti-ancoraDananjaya Hettiarachchi folosește aici anti-ancora prin gest. Ce vreau să spun cu asta?La început apare - un gest cu un obiect de recuzită (trandafirul) asociat unei emoții negative. La final apare - cu același obiect de recuzită un alt gest, diferit și surprinzător, dar asociat cu o emoție pozitivă.
Formula ar fi ANTI-ANCORA = REPETIȚIE MODIFICATĂ -> ALTĂ STARE
Dananjaya începe și termină discursul său cu un "prop" folosit ca expresie a unei analogii (floare-om).Gestul și emoția asociate se schimbă însă:- gestul inițial e de rupere a petalelor, de a face floarea bucăți și de a o arunca la gunoi. Emoția e "to feel broken".- gestul final e de a scoate floarea întreagă din gunoi. Emoția e surpriză mixată cu recunoștință.În loc de concluzie: Ancorează mesajul tău cu intensitate emoțională în oamenii care te ascultă! Și ridică ancora atunci când vrei o schimbare de peisaj emoțional. Sail the story! Cu drag,